بالا رفتن روزانه از پله ها ممکن است فواید قابل توجهی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد. گیل نجوا،  به نقل از مدیکال نیوز، طبق یک مطالعه جدید، بالا رفتن از ۵۰ پله در روز ممکن است خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته، لخته شدن خون و حملات قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. این […]

بالا رفتن روزانه از پله ها ممکن است فواید قابل توجهی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد.

گیل نجوا،  به نقل از مدیکال نیوز، طبق یک مطالعه جدید، بالا رفتن از ۵۰ پله در روز ممکن است خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته، لخته شدن خون و حملات قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

این مطالعه این فواید را با پنج پله در روز مشاهده کرد و آنها را با افرادی مقایسه کرد که روزانه از هیچ پله‌ای بالا نمی‌رفتند.

بالا رفتن از پله‌ها ممکن است شکل تقویت شده‌ای از تمرینات هوازی را فراهم کند که در آن بدن برای حرکت به سمت بالا با جاذبه مبارزه می‌کند، بنابراین از عضلات بیشتر استفاده می‌کند و انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در طول یک روز از ۵۰ پله بالا می‌روند، در مقایسه با افرادی که روزانه از هیچ پله‌ای بالا نمی‌روند، ۲۰ درصد با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند.

نویسندگان این مطالعه داده‌های ۴۵۸۸۶۰ شرکت کننده بزرگسال بریتانیایی را تجزیه و تحلیل کردند. آنها اطلاعات مربوط به پله‌نوردی، سبک زندگی و عوامل جمعیت‌شناختی افراد را به‌عنوان داده‌های پایه و مجدداً پنج سال بعد جمع‌آوری کردند. آنها شرکت کنندگان را به مدت ۱۲.۵ سال تحت نظر داشتند.

سپس عادات پله‌نوردی شرکت‌کنندگان با میزان ابتلاء به بیماری عروق کرونر، سکته مغزی ایسکمیک یا عوارض حاد که به عنوان نشانگر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک برای این مطالعه استفاده کردند، مقایسه شد.

اگرچه بیشترین اثر محافظتی بالا رفتن از پله برای افرادی بود که به دلیل ژنتیک در معرض خطر بیماری قلبی عروقی خاصی نبودند، اما بالا رفتن از پله‌ها برای شرکت کنندگان در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هم تا حدودی مؤثر بود.

نویسنده مقاله، دکتر «لو چی»، مدیر مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه تولان، گفت: «بالا رفتن از پله‌ها نوعی ورزش شدید است که فوایدی را در کاهش عوامل خطر مختلف بیماری قلبی نشان داده است. بالا رفتن از پله‌ها ممکن است به کاهش وزن بدن، بهبود وضعیت متابولیک و التهاب، و کاهش سایر بیماری‌هایی که ممکن است خطر بیماری‌های قلبی مانند دیابت را افزایش دهند، کمک کند.»