گیل نجوا،  بیست و یکمین جلسه شورای شهرستان رشت با حضور اعضای شورا و مدیرکل دفتر امور شهری و شورا و مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گیلان در محل شورای شهرستان برگزار شد. رییس شورای شهرستان رشت در نطق پیش از دستور خود به حمایت از مردم مظلوم فلسطین پرداخت و گفت: در این روزها […]

گیل نجوا،  بیست و یکمین جلسه شورای شهرستان رشت با حضور اعضای شورا و مدیرکل دفتر امور شهری و شورا و مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گیلان در محل شورای شهرستان برگزار شد.
رییس شورای شهرستان رشت در نطق پیش از دستور خود به حمایت از مردم مظلوم فلسطین پرداخت و گفت: در این روزها شاهد حمله سفاک‌ترین رژیم به مردم مظلوم فلسطین هستیم. انسان آزاده برای هر حادثه‌ای که برای یک فرد رقم میخورد دچار تاسف می‌شود. اما دوگانگی مجامع جهانی در حوادث مختلف کاملا مشهود است. در ماجرای مهسا امینی دیدیم که چه فتنه‌هایی به پا کردند اما در مورد حمله وحشیانه و کشتار تعداد کثیری از مردم مظلوم فلسطین منفعل عمل می‌کنند.
مجید عزیزی یکی از مشکلات عمده‌ای که مردم روستاها با آن روبرو هستند را  تغییر کاربری عنوان کرد و گفت: در روستاها یکی از راه‌های درآمد اخذ پروانه‌های ساخت و ساز است اما در برخی موارد شاهد اعمال سلیقه در بحث تغییر کاربری زمین‌ها هستیم.
وی از معضلات دیگر در شهرستان رشت را پسماند عنوان کرد و گفت: دپوی زباله در سراوان مردم آن منطقه را اذیت می‌کند، اقدامات زیادی در سراوان انجام شده است اما به این باور هستم‌ که ریجکت زباله هر چه بیشتر انجام شود به حل مشکل سراوان کمک زیادی خواهد کرد.
رییس شورای شهرستان رشت با بیان اینکه در مورد زباله سوز مواردی است که بنده بر روی آن حرف دارم، تاکید کرد: گیلان منطقه‌ای رطوبتی است و اگر دستگاه زباله سوزی که به توافق رسیدند به گیلان بیاید قطعا در کوتاه مدت فرسایشی خواهد شد و حتی از تهران خبرهایی که داریم بیشتر روزها زباله سوز تعطیل است.
مجید عزیزی با انتقاد از وضعیت پسماند گفت: زباله‌ در سطح شهرها و روستاها دپو شده است و نیازمند سرعت بخشیدن و تعیین تکلیف سریع این موضوع است.
وی ادامه داد: از موارد و مشکلاتی که مردم با آن همراه هستند موضوع‌ عدم رعایت عدالت در توزیع منابع است؛ رشت یک سوم جمعیت گیلان را دارد و توزیع منابع و اعتبارات با توجه به جمعیت شهرستان‌ها صورت گیرد.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان نیز در جمع اعضای شورای شهرستان رشت در مورد مدیریت پسماند بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری تصمیماتی گرفته شده که در حال اجرای آن‌ها هستیم، خدماتی که در قالب کارگروه تخصصی مدیریت پسماند در سراوان انجام شده بسیار بی‌نظیر است که شامل خدمات بهداشتی، درمانی، برق، آب و ورزشی می شود و همه با دستور مستقیم استاندار انجام شده است.
محمود قاسمی با اشاره به اینکه در مورد شرکت کود آلی کار به اتمام رسید اما آن خروجی مورد نظر حاصل نشده، تصریح کرد: قرار بود ظرفیت شرکت کود آلی از ۵۰۰ تن به یکهزار تن برسد ولی مشکلاتی با پیمانکار ایجاد شد که به زودی این مشکل برطرف خواهد شد و قرارداد جدیدی با پیمانکار جدیدی بسته می‌شود تا با ظرفیت یک هزار تن در کودآلی دیگر شاهد چیزی به نام زباله تر نباشیم.
وی با بیان اینکه باید محل‌های مناسب برای ریجکت زباله در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: اولین محل خود محل زباله سوز است که می‌تواند ریجکت سوز نیز باشد اما زمان‌بر خواهد بود اما فعلا باید محلی معرفی شود.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به قول استاندار در مورد عدم ورود زباله به سراوان، بیان کرد: سراوان در حال حاضر بهسازی شده که برای انجام بهسازی به ۵۰ تن ریجکت زباله نیاز داشتیم و این کار انجام شده و بعد از آن ریجکت زباله‌ها ساماندهی می‌شوند.
قاسمی در مورد تصفیه خانه لندفیل سراوان نیز اظهار کرد: دولت سیزدهم در مورد هزینه کرد برای پسماند مشکلی در پرداخت ندارد و تا کنون ۲۵۵ میلیارد تومان در حوزه پسماند شهرستان رشت هزینه شده است.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به اینکه تفکیک از مبدا در روستاها و بخش‌ها را اجباری کردیم، گفت: آمارهای خوبی در این حوزه به ما رسیده و ما نیز نظارت مستقیم بر اجرای این دستور در بخش‌ها و روستاها داریم که خوشبختانه دهیاران بسیار پای کار هستند.
یاور پیر علایی یکی از معضلات پسماند در استان را بحث زباله گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به گردشگرپذیر بودن گیلان، سالانه شاهد حضور گردشگران زیادی در مقاطع مختلف فصلی هستیم اما متاسفانه برخی از گردشگران بدون هیچ ملاحظه‌ای زباله‌های خود را در روستاها و طبیعت رها می‌کنند که دهیاران برای جمع آوری این زباله‌های رها شده با مشکل روبرو هستند.
پیر علایی در ادامه به مسئله سراوان اشاره کرد و گفت: در سراوان ۲۰ برابر سرانه جمعیتی تغییر کاربری‌ نسبت به روستاهای دیگر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات دفتر روستایی استانداری واگذاری اراضی ملی به مردم بوده، بیان کرد: به این صورت که فرد روستایی اگر میخواست خانه ۶۰ساله خود را تعمیر کند چون در منابع ملی بود با مشکل مواجه می‌شد که استاندار گیلان با ورود به این مبحث توانست مشکل آنها را حل کند و زمین‌های منابع ملی را به بنیاد مسکن واگذار کرد و بنیاد با قیمت بسیار پایین آن را به مردم انتقال داد.
پیر علایی در واکنش به انتقادات صورت گرفته در رابطه با توزیع عادلانه اعتبارات گفت: تمام واریزی‌ها بر اساس سرانه جمعیت انجام می‌شود.
مدیر کل دفتر روستایی و شوراها استانداری گیلان در مورد تغییر کاربری‌ها نیز اظهار کرد: استان گیلان با توجه به آب و خاکی که دارد مورد توجه گردشگران است و وظیفه ما حراست این استان است، مردم بومی استان حق آب و خاک دارند اما نمیتوانیم محدوده طرح هادی را از این بیشتر اضافه کنیم.
پیرعلایی با تاکید بر درآمدزایی دهیاران گفت: دهیاری که بنشیند و منتظر واریزی آخر ماه باشد، آن دهیار در کار خود نتیجه نخواهد گرفت، دهیاران باید از خلاف‌سازی جلوگیری کنند و جدای عوارض‌ها ساختمانی دهیاران باید درآمدزایی داشته باشند.
محمد نیکخو نماینده بخش خشکبیجار در شورای شهرستان رشت با  اشاره به مشکلات مالی شورای بخش‌ها بیان کرد: در دو سال اخیر شاهد فشار از سوی نهادهای مختلف به شورای بخش‌ها برای تامین هزینه‌های مراسمات مختلف هستیم. با توجه به مشکلات اقتصادی که شورای بخش‌ها با آن درگیر هستند این اعمال هزینه های مضاعف فشار زیادی را به شورای بخش متحمل می‌کند.
وی با اشاره به حذف برخی از آیتم‌ها در بودجه بخش‌ها افزود: حذف برخی از آیتم‌های بودجه مانند خرید و نصب تیر برق و جابه‌جایی آن جهت بازگشایی معابر سبب شده که آسفالت روستای شیشه گوراب به دلیل تعریض نکردن تیر برق ۵ سال به تاخیر افتد. متاسفانه اداره برق نیز در این موارد اعمال هزینه نمی‌کند.
حمید صفری نماینده شورای شهر خشکبیجار در شورای شهرستان رشت با ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین و انزجار از برخورد دوگانه سیاستمداران جهان در برخورد با جنایات رژیم صهیونیستی در ادامه بیان نمود: علارغم اینکه خشکبیجار دارای ۱۵ کیلومتر نوار ساحلی است اما جز مناطق محروم استان به حساب می‌آید. در حالی که اگر این نوار ساحلی در اختیار شهرداری یا بخش خشکبیجار قرار گیرد این منطقه نیازی به منابع مالی دیگر نخواد داشت.
جعفر پورطالمی نماینده شورای شهر سنگر در شورای شهرستان رشت با تاکید بر استفاده از دانش روز در خصوص زباله ادامه داد: امروز در دنیا زباله به عنوان کالایی با ارزش مورد استفاده در بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد. در خصوص دپوی زباله ریجکتی باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد تا از طریق این زباله ریجکتی به طبیعت آسیب وارد نشود.
عزت‌اله حسین‌پور با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه آسفالت تصریح نمود: آسفالت مسیر آقاسید شریف بسیار نا‌مناسب است و تا کنون مسبب حوادث ناگواری برای مردم شده است.
محمد صادقی نماینده شورای بخش لشت نشا در شورای اسلامی شهرستان رشت با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از نظرات اعضای شورا در نهادهای بالا دستی مانند استانداری افزود: برآیند جلسات و مذاکره مستقیم از نامه نگاری بیشتر است. برای حل مشکلات مردم در روستاها باید اعضای شورای بخش و یا نماینده آنها به شکل مستمر در جلسات استانداری دعوت و از نظرات آنها استفاده شود.
عباس‌دوست نماینده بخش لشت‌نشا در شورای شهرستان رشت با دعوت از آقای پیرعلایی برای حضور در بخش لشت نشا خواستار توجه ویژه به مشکلات این بخش شد.
وطن دوست نماینده بخش سنگر در شورای شهرستان رشت با اشاره به مشکلات اقتصادی تصریح نمود: دهیارهای پاره وقت دچار مشکلات اقتصادی عدیده‎ای هستند. در حالی که کار یک دهیار وقت و ساعت مشخص ندارد. باید برای وضعیت معیشت دهیاران که برای رفع مشکلات روستاییان تلاش می‌کنند تصمیمات بهتری گرفته شود.
در ادامه جلسه با رای گیری اعضای کمیسیون فرهنگی علیرضا تاج شهرستانی به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرستان رشت انتخاب شد.
همچنین هادی وطن دوست از سوی اعضای کمیسیون برنامه بودجه و عمران شهری و روستایی به عنوان رییس کمیسیون انتخاب شد.