داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از امروز پنجشنبه تا سوم آبان فرصت دارند به شکل الکترونیکی برای ثبت نام نهایی اقدام کنند. گیل نجوا، متقاضیانی که مدارک خوداظهاری آنها تأیید شده است، از ۸ صبح امروز ۲۷ مهر تا ساعت ۱۸ روز ۳ آبان فرصت دارند از طریق پنجره واحد انتخابات وزارت کشور keshvar.moi.ir مراجعه […]

داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از امروز پنجشنبه تا سوم آبان فرصت دارند به شکل الکترونیکی برای ثبت نام نهایی اقدام کنند.

گیل نجوا، متقاضیانی که مدارک خوداظهاری آنها تأیید شده است، از ۸ صبح امروز ۲۷ مهر تا ساعت ۱۸ روز ۳ آبان فرصت دارند از طریق پنجره واحد انتخابات وزارت کشور keshvar.moi.ir مراجعه و نسبت به تکمیل کاربرگ ثبت نام و بارگذاری مدارک و گواهی‌های مورد نیاز اقدام کنند.

به استناد ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، انتخاب شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط زیر باشند:

اعتقاد و التزام عملی به اسلام؛

التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛

ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه؛

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن؛

نداشتن سوء شهرت در حوزهی انتخابیه؛

داشتن سلامت جسمی و روانی به گونه‌ای که توانایی متعارف انجام وظایف نمایندگی را داشته باشد؛

حداقل سن سی (۳۰) سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج (۷۵) سال تمام؛

گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا مؤسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل پنج سال سابقه فعالیت اجرایی یا آموزشی یا پژوهشی یا قضائی در یک یا همه آنها در بخش دولتی، عمومی یا غیرعمومی؛

داشتن کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم قانونی.

الف: داوطلبان نمایندگی اقلیتهای دینی مصرّح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (۱) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابتالعقیده باشند.

ب: هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب میشود.

ج: ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات، بر اساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاههای ذی‌ربط به استثنای محاکم قضائی ملاک عمل نیست.

د: براساس ماده (۱۸) قانون تسهیلات استخدامی جانبازان مصوب ۳۱/۳/۷۴ و تبصره ماده (۲۱) قانون حمایت از آزادگان مصوب ۱۳۶۸/۰۹/۱۳ و بند «الف» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم و جزء (۶) بند «ث» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم، کلیه جانبازان، آزادگان، رزمندگانی که حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه دارند و همچنین فرزندان شهدا، از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌شوند.

داوطلبان گرامی پیش از تکمیل کاربرگ پرسشنامه، باید به نکات زیر دقت کنند:

تکمیل این پرسشنامه مبتنی بر تبصره ۳ ماده ۵۳ است که حاوی اطلاعات شخصی و خانوادگی و سوابق از جمله علمی، شغلی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی داوطلب است. این پرسشنامه توسط وزارت کشور تهیه و به تأیید هیأت مرکزی نظارت رسیده است.

پس از تکمیل پرسشنامه و اخذ شناسه رهگیری، ثبت نام نهایی شده و به هیچ عنوان امکان ویرایش اصلاح و یا اعتراض برای داوطلب وجود ندارد، لذا ضروریست داوطلب با دقت کامل پرسشنامه را تکمیل کنند.

چنانچه به غیر از نام و نام خانوادگی مندرج در شناسنامه، به نام دیگری نیز مشهور هستید، لازم است در قسمت «شهرت» این پرسشنامه آن را اعلام کنید. درج «شهرت» در آگهی اسامی نامزدها (روز اخذ رأی)، منوط به درج آن در این پرسشنامه و تأیید هیأت اجرایی است.

شورای نگهبان می‌تواند به منظور اطمینان از داشتن «سلامت جسمی و روانی»، «توانایی متعارف انجام وظایف نمایندگی» و «عدم اعتیاد به مواد مخدر یا روانگردان» داوطلبان، موضوع را از «سازمان پزشکی قانونی» استعلام کند. (تبصره ذیل بند ۷ ماده ۳۱)

به منظور تدقیق و تسریع در امر احراز صلاحیت، داوطلبان می‌توانند به صورت اختیاری، شرح مختصری از زندگی خود، افتخارات و آثار و مدارک اثباتی را در محل تعیین شده ثبت و یا افراد موثقی را به عنوان «معرف» معرفی کنند.

عدم تکمیل پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی، عدم بارگذاری مدارک و گواهینامه‌های مربوط و یا عدم اخذ شناسه رهگیری در موعد مقرر به منظور تأیید نهایی ثبت نام، به منزله عدم ثبت نام است. (تبصره ۲ ماده ۵۳)

یک شماره حساب غیرتجاری مربوط به هزینه‌های انتخاباتی خود را نزد بانک‌های عامل تعیین و یا افتتاح کرده و گواهی اخذ شده از بانک را مبنی بر اینکه اطلاعات مربوط به حساب یاد شده بنا به درخواست رسمی وزارت کشور و هیأت مرکزی نظارت، قابل رصد خواهد بود، در کاربرگ پرسشنامه بارگذاری کنند. (قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت های انتخاباتی مصوب ۱۳۹۸/۱۱/۰۶)

فردی را به عنوان نماینده مالی (این شخص می‌تواند یک شخص حقیقی و یا یک شخص حقوقی در حوزه امور مالی و یا خود داوطلب باشد) در کاربرگ پرسشنامه معرفی کنند. (قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی مصوب ۱۳۹۸/۱۱/۰۶)

گواهی‌های لازم جهت بارگذاری در حین ثبت‌نام:

ارائه گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا مؤسسات مربوط از سوی همه داوطلبان، مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت اجرایی یا آموزشی یا پژوهشی یا قضایی در یک یا همه آن‌ها در بخش دولتی، عمومی یا غیرعمومی در هنگام ثبت نام (دستورالعمل آن از تارنمای وزارت کشور قابل دریافت است)

ارائه گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء یا قطع هرگونه رابطه استخدامی و همکاری و عدم اشتغال در پست یا مقام یا سمت یا مشاغل ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط مشمولان این ماده.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه برگزار می‌شود.