گیل نجوا،  سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه تاکنون به هیچ یک از دانشجویان به خاطر عفاف و حجاب نگفته‌ایم حق ثبت نام ندارند یا برخورد بدی با هیچ کدام از آن‌ها نداشته ایم، گفت: با افتخار می‌گویم که کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی دو ماه است که هیچ پرونده‌ای ندارد […]

گیل نجوا،  سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه تاکنون به هیچ یک از دانشجویان به خاطر عفاف و حجاب نگفته‌ایم حق ثبت نام ندارند یا برخورد بدی با هیچ کدام از آن‌ها نداشته ایم، گفت: با افتخار می‌گویم که کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی دو ماه است که هیچ پرونده‌ای ندارد و این برای ما افتخار است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه تاکنون به هیچ یک از دانشجویان به خاطر عفاف و حجاب نگفته‌ایم حق ثبت نام ندارند یا برخورد بدی با هیچ کدام از آن‌ها نداشته ایم، گفت: با افتخار می‌گویم که کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی دو ماه است که هیچ پرونده‌ای ندارد و این برای ما افتخار است.

به گزارش «انتخاب»، «سیدمحمودرضا آقامیری» رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در مورد ماجرای ورود حراست به کلاس درس برای تذکر در خصوص حجاب دانشجویان، توضیح داد: ما دانشگاهی هستیم که در بحث عفاف و حجاب خیلی مشکلی نداریم یعنی دانشجویان ما رعایت می‌کنند.

آقامیری در ادامه تصریح کرد: یک هفته پیش اتفاقی در یکی از دانشکده‌های ما رخ داد که شاید به احساس مسئولیت بیش از حد یکی از افراد حراست مربوط بود؛ ما با آن فرد صحبت کردیم البته که حراست می‌تواند در محیط عمومی دانشگاه تذکر بدهد، اما کلاس حریم دارد؛ حریم کلاس، حریم استاد است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: ما از اساتید خواسته‌ایم که رعایت کنند و به دانشجویان نیز توصیه کنند که حجاب‌شان را رعایت کنند. آن فرد نیز غرضی نداشته و احساس کرده باید تذکر بدهد و به این دلیل وارد کلاس شده که فکر نمی‌کرده استاد سرکلاس است و پس از ورود به کلاس تازه متوجه حضور استاد شده است.

آقامیری عنوان کرد: ما تاکنون با مسئله حجاب ایجابی برخورد کردیم و به افراد گفتیم که قانون می‌گوید باید با مقنعه وارد دانشگاه شوید و اولین دانشگاهی هم بودیم که این کار را کردیم و حتی مقنعه‌هایی نیز در اختیار دانشجویان گذاشتیم تا با پوشش مقنعه وارد دانشگاه شوند.

رئیس دانشگاه شهد بهشتی با اشاره به اینکه تاکنون به هیچ یک از دانشجویان به خاطر عفاف و حجاب نگفته‌ایم حق ثبت نام ندارند یا برخورد بدی با هیچ کدام از آن‌ها نداشته ایم، گفت: با افتخار می‌گویم که کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی دو ماه است که هیچ پرونده‌ای ندارد و این برای ما افتخار است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: نمی‌گوییم هیچ ناهنجاری نداریم بلکه سعی کردیم ناهنجاری‌ها را از مسیر دیگری حل کنیم. حالا حراست نیز متناسب با وظیفه گاهی اقداماتی می‌کند، ولی باید با هم کنار بیاییم.

در ادامه رئیس دانشگاه شهید بهشتی در مورد عدم همکاری با برخی از اساتید و اینکه ممکن است نگاه سیاسی نیز در این مسئله وجود داشته باشد، بیان کرد: در هیچ جای جهان اجازه نمی‌دهند استاد کار سیاسی کند. در واقع کار سیاسی کردن برای استاد ممنوع است. من خارج از کشور تحصیل کرده‌ام و فضا را دیده‌ایم برای همین می‌توانم در این خصوص، شرایط را توضیح دهم.

او افزود: سال گذشته ما با ناهنجاری مواجه شدیم و از اساتید خواستیم که در این بازی همبازی دانشجو نباشند بلکه مربی باشند. زمانی که من در این دانشگاه مسئولیت گرفتم، به سه نفر گفته شده بود که به دلیل سیاسی از دانشگاه بروند و در واقع دو نفر از اساتید پیش از مدیریت من رفته بودند و خودشان نخواسته بودند سرکلاس حاضر شوند و یک نفر دیگر از اساتید دانشکده معماری بودد که در دوره مدیریت من با وی تمدید قرارداد نکردیم.

آقامیری افزود: اگرچه تمدید قرارداد نکردن با این استاد بهانه علمی هم داشت، اما بخشی از علت عدم تمدید قرارداد وی مرتبط با قضایای سال قبل بود. فعالیت‌هایی مانند تحریک دانشجویان در فضای مجازی و امثال این می‌تواند دلیل‌ عدم همکاری با ایشان باشد. البته اگر از این استاد بهانه علمی نداشتیم، با ایشان صحبت می‌کردیم و همکاری با وی را ادامه می‌دادیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: غیر از این موارد هیچ استادی در دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد که به آن‌ها گفته باشیم نیایند. این را صریح می‌گویم. پس دو استاد قبل از مدیریت من، آن هم به خواست خودشان قطع همکاری داشتند و به یک استاد پس التهابات نیز به دلیل مسائل علمی گفتیم قراردادش تمدید نمی‌شود. اگر آن یک نفر مسئله علمی نداشت می‌توانستیم با صحبت کردن و رعایت مسائل، همکاری‌مان را ادامه دهیم، اما آن استاد مسائل علمی نیز داشت.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه هدف ساختن و معلمی کردن است، افزود: مواردی که در خصوص قطع همکاری‌ها بیان می‌شود، درست نیست. ما در دانشکده‌های مختلف اساتیدی داشتیم که سال قبل کنشگری‌هایی داشتند، اما همین امسال حکم تبدیل وضعیت آن‌ها را خودم امضا کردم حتی تعدادی از آن‌ها مسئول هستند و من در جایگاه یک مسئول با آن‌ها مراوده دارم. گاهی یک تفکر یا اشتباهی در فردی صورت می‌گیرد که مبتنی بر ذهنیت غلطی است که ایجاد شده و حالا دیگر آن تصورات جمع شده و فرد مشکل علمی هم نداشته پس مسئله‌ای برای همکاری نداریم. البته اگر در مواردی مقاوت کنند، ما هم مجبور می‌شویم مقاومت کنیم، ولی تاکنون که خدارا شکر مشکلی در این زمینه‌ها نداشتیم.

او در ادامه پیرامون مطرح کردن موضوع خالص‌سازی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: من شایعاتی که در خصوص دانشگاه‌ها بیان می‌شود را قبول ندارم. بستر بیرونی کاری می‌کند که فضا برای دانشگاه‌ها تخریب شود و می‌خواهند ناامنی فکری و احساس ناامنی برای کار اساتید ایجاد کنند. چنین مواردی واقعا زیبا نیست.

آقامیری عنوان کرد: در این مدت دیده‌ایم در برخی سایت‌ها نوشته‌اند، استادی را کنار گذاشته‌اند بعد می‌بینیم سالهای زیادی از بازنشستگی آن استاد گذشته، ولی می‌گویند او را کنار گذاشته‌اند! اصلا مواردی هست که فرد خودش اصرار به بازنشستگی کرده و ما با خواست او موافقت کرده‌ایم بعد هرچه می‌گوییم حکم و درخواست بازنشستگی فرد وجود دارد، باز هم قبول نمی‌کنند. ما اصلا نمی‌توانیم زیر ۷۰ سال کسی را بازنشسته کنیم، ولی مواردی هست که استاد پافشاری کرده و درخواست بازنشستگی داده و در نهایت پذیرفته‌ایم.

آقامیری در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت ایجاد شده موجب انگیزه مندی اساتید برای مهاجرت نمی‌شود؟ گفت: باید جلوی فضاسازی را بگیریم. در واقع فضایی ایجاد شده که افراد را به این کار هدایت می‌کند، ولی واقعا در دانشگاه‌ها خبری نیست. حتی بدترین دانشکده‌های ما از نظر فضاهای التهابی، امروز بهترین و آرام‌ترین شرایط را طی می‌کنند. ما می‌دانیم که تلاش می‌شود فضا را تخریب می‌کنند. به نظر می‌رسد عده‌ای خوششان نمی‌آید که فضا آرام باشد و می‌خواهند به طریقی بحران ایجاد کنند تا هرطور شده فضای آرام دانشگاه‌ها را ملتهب نشان دهند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در مورد بودجه مربوط به تهیه غذای دانشجویی که در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته شده و مشکلاتی که به دلیل گرانی و تورم در این مسیر ایجاد می‌شود، اظهار کرد: توصیه می‌کنم غذای رستوران دانشجویی ما را امتحان کنید ضمن اینکه دانشجویان هم معتقدند کیفیت غذا خیلی خوب است و خودم هم غذای دانشجویی می‌خورم.

آقامیری در مورد مسئله گرانی اقلام خوراکی و چالش‌های تهیه مواد غذایی با بیان اینکه شرایط سختی است، تصریح کرد: به هر حال ما مجبوریم هزینه کنیم. دانشجو هم نمی‌تواند غذایش را تامین کند. اگر ما غذای مناسب برای او تهیه نکنیم که نمی‌شود. تعداد دانشجوهای ما هم کم نیست و تعداد زیادی از آن‌ها از شهرستان به تهران آمده‌اند و نمی‌توانیم به آن‌ها بگوییم مثلا ۵ میلیون پول غذایت را خودت بپردازد! بنابراین ما از هزینه‌های فرهنگی و پژوهشی و سایر بخش‌ها می‌کاهیم تا مسئله غذای دانشجویان را حل کنیم.