آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: سوال اصلی در مورد انتخابات مجلس برای برخی از مردم اینجاست که مگر نمایندگانی که در دوره‌های پرمشارکت انتخاب شدند یا تعدادی نماینده‌ی منتقد که در این چهار سال تلاش کردند صدای تحریم‌کنندگان انتخابات هم باشند چه کردند؟! چه کردند که می‌تواند انگیزه‌ای برای مشارکت مردم در این دوره یا ثبت‌نام […]

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: سوال اصلی در مورد انتخابات مجلس برای برخی از مردم اینجاست که مگر نمایندگانی که در دوره‌های پرمشارکت انتخاب شدند یا تعدادی نماینده‌ی منتقد که در این چهار سال تلاش کردند صدای تحریم‌کنندگان انتخابات هم باشند چه کردند؟! چه کردند که می‌تواند انگیزه‌ای برای مشارکت مردم در این دوره یا ثبت‌نام خودشان باشد؟ غلامرضا نوری قزلجه، نماینده‌ای که در مخالفت با طرح صیانت نامش بیشتر مطرح شد، در گفت‌وگو با انصاف نیوز به این سوالات پاسخ داده است.

گیل نجوا،  آقای نوری قزلجه امیدوار است شورای نگهبان عملکرد متفاوتی از هیئت‌های اجرایی داشته باشد و همین باعث مشارکت بهتر مردم شود. او همچنین در توضیح مفید فایده بودن حضورش و فراکسیون مستقل، مثال‌هایی از این دوره‌ی چهار ساله می‌زند.

انصاف نیوز: در این چهار سال چه کاری توانستید انجام دهید که برایتان انگیزه شد تا دوباره در انتخابات ثبت نام کنید؟

من و افراد دیگر در فراکسیون مستقلین با این حال که در اقلیت مجلس بودیم حضورمان در مجلس بی‌تاثیر نبود. به چند مورد از دست‌آوردهای خودم و فراکسیون مستقلین اشاره می‌کنم.

یکی از این موارد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بود. اصلاحیه‌ای آورده بودند که کاملا غیر دموکراتیک و خلاف جمهوریت بود و حلقه‌ی افراد ممکن برای ریاست جمهوری را بسیار تنگ و محدود می‌کرد. مخالفت من و سایرین با این اصلاحیه باعث شد بررسی این اصلاحیه دو هفته طول بکشد. همین مخالفت‌ها بود که باعث شد این موضوع در جامعه باز شود و هجمه‌هایی علیه آن صورت بگیرد. خوشبختانه در شورای نگهبان هم به آن ایرادات بسیاری وارد کردند و این قانون به کل کنار رفت. بنا بود این قانون یک روزه تصویب و تمام شود.

بحث بعدی اصلاح قانون شوراها بود. در این مورد هم سختگیری‌های نا به جا و ورود دستگاه‌های دیگر در برگزاری این انتخابات را قرار بود اضافه کنند. هدف اصلی این اصلاحیه محدود کردن حضور افراد در انتخابات شوراها بود. من در این مورد هم مخالفت کردم؛ خوشبختانه مجلس هم رای داد و به طور کلی از دسترس خارج شد.

اصلاح قانون انتخابات مجلس مورد دیگری‌ست که همین مخالفت‌های ما باعث شد شش بار به کمیسیون بازگردد و مواردی از آن را توانستیم حذف کنیم. مثلا ماده‌ی ۲۸ای که الآن داریم ۱۲ عنوان برای شرایط نامزدها دارد این را به ۴۰ عنوان رسانده بودند و خیلی سختگیرانه شده بود. هرچند که بسیاری موارد نامناسب دیگر هم در این اصلاحیه بود اما بلاخره ۶ یا ۷ ماه طول کشید به جای اینکه در همان روز تصویب شود.

من حدود ۳۰ مورد پیشنهاد در اصلاح قانون انتخابات مجلس در صحن ارائه کردم. طرحی را آورده بودند که نماینده را در اظهار نظر آزادانه در مجلس محدود می‌کرد که عملا خلاف اصل ۸۴ قانون اساسی بود. مخالفت جدی با آن کردیم و خوشبختانه مجلس هم همراهی کرد و از دستور کار خارج شد.

طرح دیگری بود برای تداوم نظارت بر عملکرد نماینده طوری که در میانه‌ی دوره‌ی نمایندگی هم بشود برای نماینده پرونده درست کرد و از مجلس بیرون کرد.

یکی از کارهای مهم دیگر طرح صیانت است. اگر خاطرتان باشد من جزو اولین نمایندگانی بودم که به آن طرح شکایت کردم.

انصاف نیوز: به کجا رسید؟

هرچند شورای عالی فضای مجازی بسیاری از مواد این طرح را اجرا می‌کند اما حداقل امر این است که من اجازه ندادم این طرح در مجلس قانون شود. قانون نشده و فقط مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی‌ست. رئیس‌جمهور بعدی که بیاید می‌تواند کاری برای آن کند اما اگر قانون می‌شد کار خیلی سخت می‌شد. من بسیار در صحن مجلس و در کمیسیون مربوط به این طرح تلاش کردم و نهایتا همراهی فضای عمومی جامعه و اکثریت نمایندگان هم کمک کرد تا این طرح قانون نشود.

بعدا هم مجددا برای این طرح تلاش کردند اما من گفتم که این مراحل قانونی‌اش را طی نکرده و نمی‌تواند قانون شود.

مورد دیگر حذف ارز ترجیحی که من به اتفاق گروهی از دوستان با آن مخالفت کردیم و بسیار مقاومت کردیم اما در اثر حرف‌های افرادی که الآن در مصدر کار نیستند در جلسه‌ی غیرعلنی حذف ارز ۴۲۰۰‌ای اتفاق افتاد.

بیشتر کارهایی که ما انجام دادیم در جهت حذف یک مشکل یعنی سلبی بود و تا حدودی هم موفقیت داشته‌ایم. البته که اگر تعدادمان بیشتر بود و مجلس هماهنگ‌تری بود خیلی کارهای مثبت دیگری می‌توانستیم انجام دهیم.

اما به شخصه در مورد خودم می‌توانم بگویم حضورم در مجلس غیرمفید هم نبوده است؛ توانسته‌ام در برابر رای ملت انجام وظیفه کنم و همین نتیجه‌هایی که گرفته‌ام انگیزه‌ای شده برای اینکه مجدد در انتخابات شرکت کنم.

البته در مرحله‌ی هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌ام اما برای هیئت نظارت اعتراض کرده‌ام. حدود یک ماه دیگر نتیجه به دستمان می‌رسد.

انصاف نیوز: فکر می‌کنید کسانی که به شما رای داده‌اند این استدلال‌های شما را می‌پذیرند؟ تصورشان از رایی که به شما داده‌اند چیست؟

البته من همیشه مدیون مردم شریف شهرستان بستان‌آباد هستم اما با صحبت‌هایی که خصوصا در این روزها می‌شود برداشتم این است که آن‌ها هم با من هم عقیده‌اند. البته در حوزه‌های محلی از بعد نظارتی و وظیفه‌ی پیگیری برخی کارها که به عهده‌ی نماینده است اتفاقات خوبی افتاده است.

اگر خدا خواست و در انتخابات هم بودیم رای مردم مشخص می‌کند که از ما راضی بوده‌اند یا نه اما برداشتم این است که از عملکرد حقیر به نسبت راضی بوده‌اند.

انصاف نیوز: به نظر شما امیدی به تشکیل یک اقلیت قوی در مجلس آینده وجود دارد؟

من امیدوارم. البته روش برخورد دولت در هیئت‌های اجرائی مقداری ناامیدکننده بود اما من امیدوارم هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان کمک کنند که فضای رقابت و مشارکت ایجاد شود. انشاالله در چنین فضایی اقلیت قوی‌ای تشکیل شود که از مجلس یازدهم هم موثرتر واقع شود. بخش عمده‌ی این بحث بسته به مشارکت مردم است.

انصاف نیوز: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود فضای مشارکت خیلی سرد باشد به نظر شما چه می‌شود کرد؟

درست است این برخورد هیئت‌های اجرایی خیلی دلسرد کننده بود اما من امیدوارم با فراهم شدن فضای لازم برای حضور نامزدها از سلایق مختلف حداقل از این تعدادی که ثبت نام کرده‌اند نامزدهای متنوعی حاصل شود. این می‌تواند یک مقدار در مشارکت موثر واقع شود.

انصاف نیوز: همانطور که خودتان هم گفتید این دولت دنبال ایجاد مشارکت با تایید صلاحیت افرادی مثل شما نیست. در مورد این چه راه حلی دارید؟

دولت دیگر کار خودش را کرد و شورای نگهبان و هیئت نظارت می‌تواند اصلاح کند. خب نظر دولت ظاهرا همین است دیگر! مشارکت پایین برایشان کم‌هزینه‌تر و داچسب‌تر است ولی این به نفع نظام نیست و قطعا آن‌هایی که دغدغه کشور و مشکلات را دارند حتما تلاش خواهند کرد مجلسی کارآمدتر سر کار بیاید.

انصاف نیوز: برخلاف شما نمایندگان منتقد ناامیدند. چه می‌شود کرد برای متقاعد کردن مردم در این مورد که بلاخره سر کار آمدن یک اقلیت پرتوان هم می‌تواند برایشان مفید باشد؟ چطور می‌شود مردم را قانع کرد؟

یک راه حضور افراد شاخص و توانمند بود که بخشی از آن اتفاق افتاد و بخش اعظم آن میسر نشد. به هر حال از این مرحله گذشتیم. بخش دیگر نگاه دولت و هیئت‌های اجرایی بود که این هم ثابت کرد ظاهرا مشارکت برایش دغدغه نیست و مجلس یکدست و «بله قربان گو» برایش مسئله‌ست. الآن تنها مسیری که باقی مانده و می‌تواند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورد نتایجی‌ست که از هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان بیرون می‌آید.

اگر در این نتایج تنوع سیاسی و افراد مختلف که مورد علاقه‌ی مردم هستند وجود داشته باشد آن موقع می‌توان از مردم انتظار داشت که پای صندوق رای بیایند. اگر غیر از این باشد خب مشارکت پایین می‌آید.

با تمام این اوصاف من حتما امید دارم که شرایط برای انتخابات مساعد شود.

انصاف نیوز: برخلاف این توضیحی که شما می‌دهید جریان مخالف شما اصلا اعتقادی به حضور شما و نامزدهایی مانند شما از طیف میانه‌رو یا اصلاح‌طلب ندارند. 

بالاخره نباید نشست و تا جایی که فضا هست باید کار کرد. اگر زمانی دیگر فضایی نبود خب فرصت تمام است. اقلیتی هستند که دارند با یک نگاه محدود جلو می‌برند. باید کاری کنیم که این یکدست‌سازی متوقف شود. این اعتقاد من است دوستان دیگر طور دیگری فکر می‌کنند.

انصاف نیوز: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه و سایر جریان‌های اعتدالی یعنی میانه‌روها برای موفقیت چه می‌توانند کنند؟ آیا بدون لیست واحد اصلا شانسی برای این طیف وجود دارد؟

خیر. با توجه به بسیاری مشکلات اقتصادی‌ای که دارند شاید آن مشارکتی که آرزوی ماست اتفاق نیفتد و باید دنبال یک مشارکت نسبتا خوب باشیم نه یک مشارکت فوق‌العاده. در این شرایط همه‌ی این جریان‌هایی که شما هم نام بردید باید در کنار یکدیگر جمع شوند و اگر این اتفاق نیفتاد مطمئن باشید که شکست خواهند خورد.

انصاف نیوز: شما چیزی از احتمال چنین جمعی شنیده‌اید؟

حوزه‌ی انتخابی من فارغ از این موضوعات جناحی، سیاسی و لیستی‌ست. کارهایمان را فارغ از جناح‌بندی در حوزه‌ی انتخابی بنده پیش برده‌ایم و مردم هم به دلیلی شناختی که از خود بنده دارند رای داده‌اند نه به دلیل جناحی که به آن منتسب هستم.

من این توضیحات را برای کل کشور و خصوصا شهرهای بزرگ عرض کردم.