رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در همه دنیا شما نگاه کنید هر چقدر امید به زندگی بالاتر رود، سنوات پرداخت کسورات بازنشستگی بیشتر می‌شود. حالا تدبیری که مجلس اتخاذ کرده است تدبیر خوبی است که پلکانی شود، در مجموع ۳۵ سال سنوات اشتغال برای مردها و ۳۰ سال برای خانم‌هاست این الان با امید […]

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در همه دنیا شما نگاه کنید هر چقدر امید به زندگی بالاتر رود، سنوات پرداخت کسورات بازنشستگی بیشتر می‌شود. حالا تدبیری که مجلس اتخاذ کرده است تدبیر خوبی است که پلکانی شود، در مجموع ۳۵ سال سنوات اشتغال برای مردها و ۳۰ سال برای خانم‌هاست این الان با امید به زندگی که در حال حاضر در کشور داریم انتخاب معقولی است و به پایداری صندوق‌ها کمک می‌کند.

«سن بازنشستگی» باید متناسب با «امید به زندگی» تعیین شود/ تصمیم مجلس انتخاب معقولی است/ وزارت رفاه باید ظرف یکسال دستورالعمل نحوه مدیریت و اداره صندوق‌ها را ابلاغ کند

گیل نجوا،  داوود منظور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتقادات به افزایش سن بازنشستگی برای رفع ناترازی صندوق‌ها و راهکار سازمان برنامه و بودجه برای این امر گفت: ما در بحث صندوق‌های بازنشستگی باید بر اساس اصول بیمه‌ای رفتار کنیم، اصول بیمه‌ای یعنی ورودی صندوق‌ها با خروجی آنها متناسب‌سازی شود و اِلا صندوق‌ها دچار کسری شده و پایداری صندوق تهدید می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: فلذا در لایحه پیشنهاد کردیم برخی اصلاحات ساختاری، سنجه‌ای و حقوقی در صندوق‌ها باید انجام شود تا مطمئن باشیم پایداری صندوق‌ها برای آینده تضمین می‌شود.

وی با اشاره به افزایش سن بازنشستگی بیان کرد: سن بازنشستگی باید متناسب با امید به زندگی شود، زیرا وقتی سن بازنشستگی پایین باشد یعنی میزان پرداخت کسورات بازنشستگی و حق بیمه در دوره کوتاه‌تری انجام می‌شود، اما از آن طرف دوره دریافت مستمری طولانی‌تر می‌شود این‌ها باید با هم نسبت مناسبی داشته باشند.

منظور یادآور شد: در همه دنیا شما نگاه کنید هر چقدر امید به زندگی بالاتر رود، سنوات پرداخت کسورات بازنشستگی بیشتر می‌شود. حالا تدبیری که مجلس اتخاذ کرده است تدبیر خوبی است که پلکانی شود، یعنی برای کسانی که به سن بازنشستگی نزدیک هستند افزایشی نداریم اما آنهایی که فاصله بیشتری دارند در مورد آنها افزایش‌ها همین‌طور بیشتر می‌شود. در مجموع ۳۵ سال سنوات اشتغال برای مردها و ۳۰ سال برای خانم‌هاست این الان با امید به زندگی که در حال حاضر در کشور داریم انتخاب معقولی است یعنی کمک به پایداری صندوق‌ها می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص مدیریت صندوق‌های بازنشستگی و این‌که آیا قرار است دستورالعملی برای انتخاب صندوق‌ها اعمال شود، گفت: بله، باید ظرف یک سال وزارت رفاه دستورالعمل نحوه اداره صندوق‌ها و همچنین مولدسازی منابع صندوق‌ها را ان‌شاالله ابلاغ کند.

وی تاکید کرد: ما امیدواریم با این ساز و کار تنظیم‌گری که خواهیم داشت بتوانیم این دستورالعمل جدید بهره‌وری را بهبود دهیم.