روز گذشته قیمت دلار آزاد به رشد خود ادامه داد و به یک قدمی کانال ۵۸ هزار تومانی رسید. کارشناسان بر این باورند که نتیجه سیاست ارزی جدید بانک مرکزی (افزایش سقف سهمیه ارز مسافرتی) به زودی در بازار مشخص نمی‌شود و بانک مرکزی نباید از میزان حضور خود در بازار بکاهد. گیل نجوا،  دنیای […]

روز گذشته قیمت دلار آزاد به رشد خود ادامه داد و به یک قدمی کانال ۵۸ هزار تومانی رسید. کارشناسان بر این باورند که نتیجه سیاست ارزی جدید بانک مرکزی (افزایش سقف سهمیه ارز مسافرتی) به زودی در بازار مشخص نمی‌شود و بانک مرکزی نباید از میزان حضور خود در بازار بکاهد.

گیل نجوا،  دنیای اقتصاد نوشت: بازار ارز به رشد قیمت‌های خود ادامه می‌دهد. برخی فعالان آزاد در تلاشند با تشدید جو افزایشی نرخ ارز را بالاتر از سقف روزانه معامله کنند.

دلار در پله آخر کانال ۵۷ به فروش رسید و نرخ فردایی نیز با اختلافی ۴۵۰ تومانی در کانال بالاتر ثبت شد. در این میان بانک مرکزی زمان عرضه سکه‌های طلای بدون تاریخ خود را ۱۳ اسفند ماه اعلام کرد. فشار تقاضا همچنان بازیگر اصلی بازار ارز تهران در روزهای اخیر است.

روز گذشته قیمت دلار آزاد به رشد خود ادامه داد و به یک قدمی کانال ۵۸ هزار تومانی رسید. کارشناسان بر این باورند که نتیجه سیاست ارزی جدید بانک مرکزی (افزایش سقف سهمیه ارز مسافرتی) به زودی در بازار مشخص نمی‌شود و بانک مرکزی نباید از میزان حضور خود در بازار بکاهد.

عموما در شرایط رشد سطح تقاضا برخی از معامله‌گران با هدف کسب سود بیشتر از عرضه دارایی‌های خود در نرخ روز خودداری و اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر می‌کنند.

در همین راستا تعدادی از فعالان افزایشی در روزهای گذشته از کمبود اسکناس نقدی در بازار سخن گفتند و سعی داشتند جو روانی شرایط مازاد تقاضا را تشدید کنند.

دیروز سه‌شنبه ۸ اسفندماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار تهران افزایشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز دوشنبه فعالیت خود را در میانه‌های کانال ۵۷ هزار تومانی پایان بخشیده بود، صبح روز گذشته با حدود ۱۵۰تومان رشد قیمت در رقم ۵۷ هزار و ۷۵۰ تومان فعالیت خود را آغاز کرد. فشار تقاضا در ادامه بازار دیروز شیب نمودار قیمت دلار را تند‌تر کرد و آخرین نرخ نقدی اسکناس آمریکایی در رقم ۵۷ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت شد.

این در حالی است که بازار فردایی شاهد رشد قیمت‌های بیشتری از دلار بود. نرخ فردایی ارز مذکور در عصر روز گذشته در بازه قیمتی ۵۸ هزار و ۲۵۰ تا ۵۸ هزار و ۳۵۰ تومان ثبت شد. یورو و پوند نیز در بازار دیروز با رشد قیمت مشترک ۷۰۰ تومانی به ترتیب در ارقام ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان و ۷۳هزار و ۸۰۰ تومان معامله شدند.

شروع عرضه سکه‌های بدون تاریخ

روز گذشته علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران ضمن تشریح جزئیات عرضه سکه طلا در مرکز مبادله ایران به‌صورت حراج گفت: «عرضه سکه طلا در مرکز مبادله ایران از روز یکشنبه ۱۳ اسفند۱۴۰۲ و از طریق سامانه طلای مرکز مبادله که آدرس آن متعاقبا اعلام خواهد شد، آغاز می‌شود و عموم مردم می‌توانند در حراج مذکور شرکت کنند.

آگهی عرضه سکه‌های طلای مرکز مبادله، دو روز قبل از عرضه در سایت این مرکز به نشانی www.ice.ir منتشر می‌شود و از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم می‌رسد.»

او همچنین افزود: «سکه‌های عرضه‌شده در حراج روز ۱۳ اسفندماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ضرب سال۱۳۸۶ است و زمان عرضه سکه‌های بدون تاریخ بانک مرکزی، متعاقبا و با هماهنگی بانک مرکزی اعلام می‌شود.» روز گذشته روند نرخ سکه طلا نیز افزایشی بود و هر قطعه از این کالا سرمایه‌ای با رشد قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی در رقم ۳۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.