تحریم‌های اعمال‌شده از سوی امریکا علیه ایران و محدودیتهایی که در روند صادرات ، واردات و ترانزیت ایجاد کرد برای استان گیلان فرصتی شد تا نگاه ها از بنادر و گمرکات جنوب کشور به سمت گمرکات گیلان و همسایگان شمالی کشور تغییر کند .

 تحریم‌های اعمال‌شده از سوی امریکا علیه ایران و محدودیتهایی که در روند صادرات ، واردات و ترانزیت ایجاد کرد برای استان گیلان فرصتی شد تا نگاه ها از بنادر و گمرکات جنوب کشور به سمت گمرکات گیلان و همسایگان شمالی کشور تغییر کند .

 

گیل نجوا،  به گزارش ایرنا ، قرار گرفتن استان گیلان در  مسیر کریدور شمال – جنوب ،و  غرب به شرق و  رخدادهای سالهای اخیر در استان گیلان در زمینه فعالیت گمرکات از جمله دسترسی به بازار اوراسیا و کشور روسیه و افزوده شدن برخی حوزه ها و رویه ها مانند ایجاد شبکه ریلی و مناطق ویژه اقتصادی آستارا و منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین، گمرکات گیلان را بیش از پیش فعال کرد.

ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک انزلی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر فعالیتهای گمرکی کشور تاثیر چندانی نداشته است اظهار کرد: پس از شیوع کرونا برخی مرزها مسدود و یا به حالت نیمه تعطیل درآمد اما پرسنل گمرک در مرزهای گیلان بی وقفه و بدون تعطیلی به کار خود ادامه دادند و به واسطه این تلاش ها رشد خوبی را در گمرکات گیلان تجربه کردیم .

ابوالقاسم یوسفی نژاد با بیان اینکه گمرکات گیلان آمادگی دارد ضمن تامین کالاهای اساسی ، گندم سایر استانها را بصورت ترانزیت داخلی و حمل یکسره به استانهای همجوار منتقل کند ، افزود : در ایام شیوع ویروس کرونا تلاش پرسنل گمرک در مرزهای گیلان که مبادی ورودی و خروجی نهاده های دامی ، غلات و روغن بود موجب شد کشور ، نگرانی در خصوص کمبود کالاهای اساسی نداشته باشد .

روسیه مقصد ۵۷ درصد صادرات از گیلان 

اگرچه تحریم ها در بخش های مختلفی به اقتصاد کشور آسیب های جدی وارد کرد اما سایه سنگین تحریم،  گمرکات کشور و به طور خاص گمرکات گیلان را پویاتر کرد و در این راستا صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فزونی یافت .

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اینکه در صادرات، نگاه ما به همسایگان شمالی است بطوریکه ۵۷ درصد صادرات استان به کشور روسیه انجام می شود، اظهار کرد: پس از روسیه کشورهای آذربایجان ، قزاقزستان ، گرجستان ، افغانستان و اوکراین مقاصد بعدی صادراتی استان محسوب می شوند .

وی یادآور شد : سال گذشته در کارگروه توسعه صادرات هدف صادراتی منظور شد که با تلاش همکاران توانستیم از آن عبور کنیم بطوریکه در پنج ماه امسال شاهد روند خوبی در صادرات بودیم و از لحاظ  ارزشی ۲۶ درصد در صادرات غیر نفتی نسبت به سال گذشته رشد داشتیم .

یوسفی نژاد، میزان صادرات صورت گرفته از مسیر گمرکات گیلان طی پنج ماه امسال را ۴۲۸ هزار تن به ارزش ۲۶۴ میلیون ۸۴۴ هزار  دلار عنوان و اضافه کرد: ۷۶ درصد صادرات استان از گمرک مرزی آستارا ، ۲۳ درصد از گمرکات انزلی و یک درصد از گمرک منطقه آزاد انزلی انجام شده است .

چالش تحریم فرصتی که گمرکات گیلان را پویاتر کرد   

گمرک پیشرو در مبارزه با قاچاق

وی با بیان اینکه گمرکات استان گیلان از سازمانهای پیشرو در مبارزه با قاچاق کالا و ارز محسوب می شود افزود : اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ پرونده به ارزش ۶۴۱ میلیارد و ۶۴۰میلیون ریال تشکیل شده است .

وی با اشاره به کشف محموله های مواد مخدر جا سازی شده در ادوات کشاورزی در گمرک آستارا و محموله مکشوفه ماموران اداره اطلاعات خاطرنشان کرد: در بخش مبارزه با مواد مخدر نیز در آینده با استقرار دو دستگاه ایکس ری کامیونی در قسمت ورودی و خروجی گمرک آستارا و کنترل محموله ها  اجازه نمی دهیم کشور ایران جولانگاه سودجویان شود.

یوسفی نژاد اظهار داشت : امیدواریم با استقرار دستگاههای جدید ایکس ری و استفاده از  سگهای مواد یاب در امر مبارزه با قاچاق موفق تر عمل کنیم .

ترخیص ۹۰ درصدی کالاها در گمرکات گیلان

مدیرکل گمرک انزلی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد کالاهایی که از گمرکات گیلان ترخیص می شود را کالاهای اساسی تشکیل می دهند ، خاطرنشان کرد : مشکل اصلی در خصوص ترخیص کالاهای اساسی مساله تخصیص ارز از بانک مرکزی و اخذ مجوزهای لازم برای روند ترخیص کالاست که گمرک گیلان با صدور بخشنامه هایی از جمله ترخیص ۹۰ درصدی تا حدود زیادی توانسته این مشکلات را حل کند .

وی افزود : اکنون صاحبان کالا با پرکردن برگه اظهار نامه و اخذ کد رهگیری بانک و کسب مجوزهای بهداشتی می توانند نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند تا از رسوب و فساد کالا جلوگیری شود .

وی اضافه کرد : در سالهای گذشته رسوب کالاها در انبار موجب فساد می شد و این کالاها می بایست به مصرف ثانویه می رسید و یا نسبت به انهدام آنها اقدام می شد که با صدور بخشنامه ترخیص ۹۰ درصدی در سال جاری میزان رسوب کالا در استان کم شد و اکنون با هماهنگی دستگاههای هم جوار در حال رفع موانع پیش رو هستیم .

یوسفی نژاد میزان کالاهای مانده و رسوب شده طی سه ماهه گذشته را هشت هزار تن اعلام کرد و خاطر نشان ساخت : این کالاها برای ترخیص نیاز به اخذ مجوز استاندارد و یا قرنطینه داشت که با رایزنی های انجام شده بیشتر این کالاها خارج شده است مقدار باقی مانده نیز در صورت عدم رفع مشکل با سم پاشی مجدد به مصرف ثانویه در الکل سازی می رسد و در نهایت منهدم خواهد شد .

وی گفت : یکی از مشکلات موجود در رسوب کالاها اختلاف کد هشت و ۶ رقمی در بخش بازرگانی است که با نامه نگاری مابین گمرکات و وزارت جهاد کشاورزی تا حدودی این مشکل برطرف شده و به این ترتیب کالاهای متروکه یا مرجوعی با کد ۶ رقمی ترخیص و یا مرجوع اعلام می شوند .

مدیر کل گمرک انزلی با اشاره به  روند ترخیص کالا در این گمرکات گفت : با توجه به تحریم ها،  در استان گیلان کالاها با سرعت بیشتری وارد و ترخیص می شوند.

۲۴ انبار اختصاصی و تحت کلید گمرک در گیلان 

یوسفی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر عملیات ترخیص کالاهای اساسی به صورت حمل یکسره در انبارهای اختصاصی انجام می شود ، تاکید کرد : در بخش کالاهای اساسی (از رودسر تا آستارا) قرار دادهایی با شرکت ها جهت ذخیره سازی گندم و روغن امضاء شده و از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۶۸ هزار تن گندم و بالغ بر ۴۴۰ هزار تن نهادهای دامی و غلات به استان گیلان وارد شده است .

وی افزود: گمرکات گیلان با تسریع رویه های گمرکی،  گندم را بصورت حمل یکسره در انبارهای تحت کلید گمرک در  کارخانجات آرد تخلیه کرده و روغن خوراکی نیز در انبارهای اختصاصی و مخازن منطقه آزاد و مجتمع بندری انزلی تخلیه می شوند .

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۴ انبار اختصاصی در گیلان وجود دارد که تعدادی از این انبارها در اختیار کارخانجات آرد بوده و در آن گندم، روغن و غلات تخلیه می شود و مابقی انبارهای کارخانجات صنایع غذایی ، کارخانجات فولاد و کارخانه بسته بندی مواد غذایی ، صنایع سلولزی هستند. این انبارهای تحت کلید گمرک کالاهایشان را مستقیما در محل کارخانه تخلیه کرده و بدین صورت هزینه ها کاهش می یابد .

صدور ۹۰ درصد گواهی CT۳ از گمرکات گیلان

پس از پیوستن ایران به پیمان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و انتخاب گمرکات گیلان بعنوان  میز اوراسیا فعالیت گمرکات گیلان افزایش یافت بطوریکه در حال حاضر بیشترین گواهی های CT۳ صادره در اتاق بازرگانی متعلق به استان گیلان است .

یوسفی نژاد گفت : تاکنون ۶۹ هزار  و ۹۹۸ گواهی CT۳ به مقصد کشورهای اوراسیا صادر شده که بیش از ۹۰ درصد این گواهی ها از گیلان صادر می شود که بیشترین حجم صادرات اوراسیا به مقصد روسیه است وامیدواریم این روند توسط تجار ما افزایش یابد .

پیوستن به اتحادیه اوراسیا قطعی است

با توجه به اینکه آبان ماه سال ۱۴۰۱ پایان مهلت ۳ ساله پیوستن ایران به اتحادیه گمرکی اوراسیا (روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان) مدیرکل گمرک انزلی پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا را قطعی خواند و افزود : علاوه بر ایران کشورهای ترکیه و ویتنام نیز متقاضی پیوستن به اوراسیا هستند که احتمال پیوستن ایران به این اتحادیه بیش از سایرین است .

وی اظهار کرد : امسال وضعیت پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا مشخص خواهد شد و به نوعی عضو اتحادیه قلمداد می شویم و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد . در بخش قوانین مرتبط با صادرات و واردات سیاست های گمرک اتخاذ و نشستهایی در سطح کلان انجام شده است اما صدور برخی از بخشنامه ها پایبندی به قرار دادها را سست کرده و جلوی صادرات و واردات را می گیرد .

یوسفی نژاد با بیان اینکه درحال حاضر بیشترین حجم صادرات به کشورهای اوراسیا در کشور از استان گیلان انجام می شود، گفت : در گذشته کالاهایی که به مقصد اوراسیا ارسال می شد به علت مشکلاتی که در فرم اظهار نامه وجود داشت در زمره صادرات کشور آذربایجان قرار می گرفت که با پیگیری های گمرکات گیلان اکنون این مشکل حل شده است.

حمل و نقل ترکیبی جایگزین ناوگان فرسوده 

وی مشکل اساسی در رابطه با حمل و نقل کالاهای صادراتی را ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور اعلام و تصریح کرد  : به همین منظور بدنبال استفاده از راههای جایگزین هستیم . پایانه گمرکی آستارا مرز زمینی است و اغلب کامیونهای حمل کالا از این راه عبور می کنند با استفاده از حمل و نقل دریایی و ریلی می توان تاحدودی این مشکلات را برطرف کرد .

یوسفی نژاد با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور گفت : برای حل این مشکل به اجبار از حمل و نقل خارجی استفاده می کنیم و  نیاز است تحرک ما در حمل و نقل ریلی و دریایی بیشتر شود.

وی به وجود سه بندر فعال انزلی ، آستارا و کاسپین استان گیلان اشاره و اظهار کرد : با بهره گیری از خطوط راه آهن و کشتی های رو رو می توان تا حدود زیادی این مشکلات را رفع کرد .

وی تاکید کرد : اتصال راه آهن سراسری به بندرآستارا می تواند در ترانزیت کالا از کشور و صادرات محصولاتمان به کشورهای اوراسیا تاثیر شگرفی ایجاد کند و این امر نیازمند اتصال راه آن آستارا به راه آهن سراسری است .

یوسفی نژاد خاطر نشان ساخت : در حوزه ترانزیت کالا و صادرات و واردات کالای اساسی شبکه ریلی می تواند نقش اساسی ایفا کند که امیدواریم دولت جدید در این خصوص برنامه هایی داشته باشد .

وی یادآور : اکنون حمل و نقل ترکیبی در استان گیلان انجام می شود و اولین محموله ترکیبی از کشور فنلاند با شبکه ریلی از رشت به چابهار و سپس به هند در مدت زمانی کمتر از نرم استاندارد ارسال شده است.

گمرکات گیلان ، گمرک اختصاصی چای ، برنج و زیتون

مدیرکل گمرک انزلی با اشاره به استقرار پژوهشکده چای و موسسه تحقیقات برنج کشور و تولید زیتون در استان گیلان گفت : گمرکات گیلان بدنبال آن است تا بعنوان گمرک اختصاصی چای، برنج و زیتون کشور فعالیت خود را آغاز کند .

وی افزود : در این راستا اقدامات اولیه انجام شده و با توجه به وجود این دو سازمان کشوری در گیلان امیدواریم بتوانیم از این دو مزیت به نفع استان بهره ببریم.

نیاز به اصلاح ساختار در گمرکات گیلان داریم

وی با بیان اینکه گمرکات گیلان ساختاری قدیمی دارند افزود : متاسفانه این ساختار جوابگوی نیاز فعلی ما نیست و گمرک نیازمند مساعدت سازمان امور استخدامی و پیگیری مجمع نمایندگان استان است. در آستارا توسعه زیادی انجام شده اما گمرکات بندرانزلی و بندرکاسپین به اصلاح ساختاری نیاز دارند .

یوسفی نژاد خاطر نشان ساخت : گمرکات گیلان برای راه آهن و فرودگاه برنامه هایی دارد و در صورت مساعدت مجمع نمایندگان استان گیلان، می تواند در راستای تحقق این برنامه ها گام بردارد.

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی در خاتمه تاکید کرد: برای توسعه مراکز و پروژه های عمرانی گمرکات به مساعدت مجمع نمایندگان استان گیلان بعنوان نمایندگان پیگیر نیاز داریم.