نگاهی به اعتراضات دانشجویی دانشگاه­های ایالات متحده آمریکا در حمایت از غزه امیرحسین ابراهیمی تحلیل­گر مسائل بین الملل   یادداشت/ گیل نجوا،  ایالات متحده آمریکا یکی از ملتهب­ترین روزهای خود را طی دهه گذشته سپری می­کند. اعتراضات دانشجویی روزهای اخیر دانشگاه­های مطرح امریکا تعجب بسیاری از تحلیل­گران و سیاستمدران را در سراسر جهان در پی […]

نگاهی به اعتراضات دانشجویی دانشگاه­های ایالات متحده آمریکا در حمایت از غزه

امیرحسین ابراهیمی

تحلیل­گر مسائل بین الملل

 

یادداشت/ گیل نجوا،  ایالات متحده آمریکا یکی از ملتهب­ترین روزهای خود را طی دهه گذشته سپری می­کند. اعتراضات دانشجویی روزهای اخیر دانشگاه­های مطرح امریکا تعجب بسیاری از تحلیل­گران و سیاستمدران را در سراسر جهان در پی داشته است و اکثر تحلیل­گران حوزه سیاست، پاسخ مشخصی برای این نوع از اعتراضات در این ابعاد بزرگ ندارند. پس از تصویب کمک ۲۶ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا و افزایش شمار کشته شدگان جنگ غزه، اعتراضات شکل جدیدتری به خود گرفت. دانشجویان به طور مشخص خواستار پایان جنگ غزه و تعطیلی و واگذاری شرکت­های حامی اسرائیل هستند. در بسیاری از دانشگاه ها، دانشجویانی که برای این تغییرات تلاش می کنند می گویند که به ارتباطات دانشگاه­های خود با اسرائیل انتقاد دارند و این امر به ویژه در دانشگاه‌هایی که دارای موقوفات بزرگ هستند، پررنگ­تر است زیرا مدیران این دانشگاه­ها بودجه سالیانه خود را در مجموعه گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها توزیع می‌کنند، برای نمونه در سطح خرد، دانشجویان می­گویند از همکاری با پیمانکاران رژیم صهیونیستی در دانشگاه­ها خودداری کنید و در سطح کلان­تر  اعتراض ­اشان این است که از اختصاص بودجه­های تحقیقاتی برای پروژه­های مربوط به تسلیحات نظامی برای رژیم صهیونیستی دست بردارید!

به گفته بسیاری از تاریخ­نگاران و تحلیل­گران مسائل سیاسی وضعیت کنونی حاکم بر دانشگاه­های ایالات متحده آمریکا یادآور مخالفت‌ها با جنگ آمریکا علیه ویتنام است. اما امروز دلیل اهمیت این نوع اعتراضات چیست و چرا دولتمردان آمریکایی به شدت سعی در سرکوب این نوع اعتراضات دانشجویی داشتند!؟

مشخصا با اوج گیری اعتراضات در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا، دستگاه پروپاگاندا رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا و همچنین سایر رسانه­های غربی همه آنان یک صدا سعی در سانسور خبری این رویداد بزرگ داشتند و حتی هشتگ­های مربوط به این اعتراضات در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام و فیسبوک دچار بایکوت خبری شد. برای اکثریت واضح است که نیروی پلیس ایالات متحده آمریکا معروف به خشونت و سرکوب می­باشد اما علی رغم آنکه افراد معترض، دانشجویان جوان هستند بازهم پلیس امریکا به شدت به سرکوب آنان پرداخته است. با توجه به آنکه این دانشجویان عمدتا در بهترین دانشگاه­های جهان در حال تحصیل بوده­اند و از نخبگان آینده ساز ایالات متحده آمریکا هستند این خشونت سازمان یافته بر علیه آنان هیچ توجیهی ندارد و این نشان می­دهد که تا چه اندازه ساختار سیاسی حاکم بر ایالات متحده آمریکا وابسته به رژیم صهیونیستی است و حتی حمایت از صهیونیست­ها می­تواند سبب شود که دولتمردان آمریکایی بر بسیاری از ارزش­ها که سالها مدعی آن بودند چشم پوشی کنند. رهبران ایالات متحده آمریکا هرگز تصور نمی­کردند در مقابل نسلی قرار بگیرند که با وجود آنکه دستگیر می­شوند، تعلیق می­شوند و اخراج می­شوند و حتی در مقابل باتوم­های نیروهای امنیتی قرار می­گیرند اما دغدغه مردمی را داشته باشند که هزاران هزار کیلومتر از آنان دورتر است. حتی ایجاد رعب و وحشت و ترس توسط نهادهای امنیتی حاکم بر ایالات متحده آمریکا نیز مانع از این نشد که دانشجویان و برخی از اساتید آنان نسبت به نسل­کشی غزه بی تفاوت بمانند و با وجود تمام این تهدیدات و فشارها در کنار فلسطینیان ایستادند.

دستگاه دروغ پراکنی و پروپاگاندا رژیم صهیونیستی طی سال­ها سعی کرد تمام اتفاقاتی که در دنیا بر علیه سیاست­های استثمارگرایانه او وجود داشت را با برچسب زدن و متهم کردن به بی­سوادی و تحجر سرپوش بگذارد اما امروز در مقابل نسلی از جوانان قرار گرفته است که همگی در ممتازترین دانشگاه­های جهان در حال تحصیل هستند و بخش زیادی از آنان نیز یهودی می­باشند و مسئله اینجاست که حتی از برچسب یهودی­ستیز بودن نیز نمی­تواند استفاده کند و سیاست همیشگی، قربانی بودن را در پیش بگیرد. شاید حجم سرکوب اعتراضات این واقعیت را نشان دهد که تمام برنامه­های رژیم صهیونیستی با همکاری و پشتیبانی ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است و امریکا در تمام  آنان نقش داشته است. آنچه که مشخص است این اعتراضات، سرآغازی بر پایان پشتیبانی بی چون و چرای آمریکا از اسرائیل خواهد بود زیرا نسل جوان آمریکایی تصمیم گرفته است دیگر سیاست سکوت را در پیش نگیرد و نسبت به این نسل­کشی در جریان است واکنش نشان دهد و بدنبال پاک کردن صورت مسئله همانند دولتمردان خود نباشد.