با توجه به قوانین ستاد راهنمایی و رانندگی کشور ابطال گواهینامه در سطح سوم نمره منفی قابل اجرا خواهد بود. در سطح اول اگر راننده ۳۰ نمره منفی را از تخلفات رانندگی خود کسب کند گواهینامه وی تا سه ماه ظبط خواهد شد و پس از پایان زمان مشخص شده با پرداخت جریمه ۶۰ هزار […]

با توجه به قوانین ستاد راهنمایی و رانندگی کشور ابطال گواهینامه در سطح سوم نمره منفی قابل اجرا خواهد بود. در سطح اول اگر راننده ۳۰ نمره منفی را از تخلفات رانندگی خود کسب کند گواهینامه وی تا سه ماه ظبط خواهد شد و پس از پایان زمان مشخص شده با پرداخت جریمه ۶۰ هزار تومانی به نفع خزانه عمومی گواهینامه آن ها مسترد خواهد شد.

گیل نجوا،  به نقل از اقتصاد ۱۰۰، اگر راننده ای که سطح اول تخلفات را گذرانده باشد و نره منفی وی تا ۲۵ برسد اینبار گواهینامه این شخص به مدت ۶ ماه ضبط خواهد شد و پس از پایان دوره شش ماه با پرداخت ۹۰ هزارتومان قادر به پس گرفتن گواهینامه خود خواهد بود.

راننده پس از گذراندن سطح اول و دوم اگر مرتکب تخلفات جدید شود با کسب ۲۰ نمره متفی گواهینامه اش برای همیشه باطل خواهد شد.لازم به ذکر است اگر فردی در سطح سوم قرار گیرد و نمرات منفی وی در طی یکسال به ۲۰ نرسد تمام نمرات منفی گواهینامه اش بخشیده خواهد شد.

چگونه گواهینامه رانندگی رفع ابطال می شود؟

پس از باطل شدن گواهینامه راننده تا یکسال حق شرکت در آزمون های دریافت گواهینامه را نیز نخواهد داشت. پس از گذشت یکسال می تواند با واریز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی به خزانه عمومی در فرآیند ثبت نام و دریافت گواهینامه شرکت کنند و در صورت قبولی گواهینامه مجدد را دریافت کنند.

در چه صورتی گواهینامه شما باطل خواهد شد؟

هنگامی که ۴ ماه پس از تاریخ ابلاغ جریمه، متخلف جریمه را پرداخت نکند، اخطاریه ای کتبی از سوی راهنمایی و رانندگی با مهلت یکماهه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می شود. در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت جریمه، گواهینامه وی تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهور توقیف خواهد ماند.

ماده ۱۴ قانون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی که منجر به جراحات بسیار و فوت می شود و به گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه، علت اصلی وقوع تصادفات یکسری تخلفات رانندگی حادثه ساز است بیمه گر وظیفه پرداخت خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرطی دارد.