گیل نجوا،  معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه دفع غیراصولی فاضلاب شهری عامل اصلی آلودگی آب های سطحی و زیر سطحی در استان است، گفت: جهت جلوگیری از ادامه انتشار آلودگی فاضلاب، لزوم احداث تصفیه‌خانه‌های اصولی فاضلاب شهری توسط وزارت نیرو به ویژه در مناطق جلگه ای ضرورتی اجتناب […]

گیل نجوا،  معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه دفع غیراصولی فاضلاب شهری عامل اصلی آلودگی آب های سطحی و زیر سطحی در استان است، گفت: جهت جلوگیری از ادامه انتشار آلودگی فاضلاب، لزوم احداث تصفیه‌خانه‌های اصولی فاضلاب شهری توسط وزارت نیرو به ویژه در مناطق جلگه ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

علی محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به معضلات زیست محیطی و انسانی دفع غیراصولی فاضلاب شهری در گیلان، اظهار کرد: مشکلات دفع غیراصولی فاضلاب شهری یا همان فاضلاب بهداشتی از منظر زیست محیطی و سلامتی برای محیط زیست و مردم ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه، آنچه که سلامت جوامع انسانی را در گیلان با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی تحت ثاثیر قرار می دهد فاضلاب شهری یا انسانی است، افزود: دفع فاضلاب در روستاها نیز با توجه به افزایش جمعیت و ساخت و سازها با مشکل روبرو است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: فاضلاب‌های شهری و روستایی بدلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای جمع‌آوری و سیستم‌های تصفیه به صورت اصولی دفع نمی‌شود و به شکل مستقیم یا غیرمستقیم وارد منابع آبی نظیر رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مصب‌ و دریا می‌شود.

محمدپور با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان با مشاهده ورود مستقیم فاضلاب به درون منابع آبی براساس مقرارت و ضوابط با متخلفین برخورد می‌کند، خاطرنشان کرد: آن چیزی که بیشترین ضربه را به محیط زیست و سلامت انسان‌ها وارد می‌کند دفع فاضلاب شهری به روش غیرمستقیم است‌.

وی با اشاره به اینکه روش دفع فاضلاب توسط واحدهای مسکونی در سطح شهرها و روستاهای استان عمدتا به صورت سنتی و چاه جذبی است، اضافه کرد: در این روش بخشی از حیاط یا زیرساختمان، گودبرداری و پیرامون آن با بلوک دیوارچینی و نهایتا تبدیل به پارکینگ یا حیاط ساختمان می‌شود.

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان با تاکید بر اینکه در این روش فاضلاب باید جذب خاک شود، گفت: علاوه بر ظرفیت محدود خودپالایی خاک، بستر زمین در شهرهای ساحلی گیلان ماسه‌ای است و شاید تنها ذرات درشت توسط ماسه گرفته شود، لذا فاضلاب به شکل غیرمستقیم در چاه‌های جذبی وارد منابع آبی می‌شود.

وی اظهار نظر در خصوص آلودگی آب‌های زیرزمینی را به متخصصین امر و صاحبنظران واگذار و تاکید کرد: محیط‌زیست گیلان به صراحت اعلام می‌کند دفع غیراصولی فاضلاب شهری، آب‌های سطحی و زیر سطحی، استان را آلوده می‌کند و چه معضلی بالاتر از این که این آلودگی وارد عرصه‌های طبیعی می‌شود و مضرات زیادی را برای طبیعت و نهایتا انسان به دنبال دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان تصریح کرد: در این فاضلاب‌ها بدلیل وجود مواد شوینده همچنین فضولات دفعی انسان دو عنصر فسفر و نیتروژن فراوان یافت می‌شود که در رشد بیش از حد گیاهان و ایجاد مشکلات زیست‌محیطی بسیار اثرگذار است.

محمدپور با بیان اینکه این دو عنصر باعث رشد فزاینده برخی از گیاهان در بستر رودخانه‌ها و تالاب‌ها می‌شود، اضافه کرد: وقتی رشد گیاهان بیش از توان اکوسیستم باشد پیامدهایی همچون رسوب زیاد، کاهش عمق منابع آبی و خفگی تالاب‌ها را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی منابع آبی سبب آلودگی آبزیان می‌شود، یادآور شد:  ماهی یکی از مواد غذایی مهم برای انسان‌ها محسوب می‌شود، صید ماهیان و استفاده از آنها که در مواجه با این آلودگی باشند به شکل غیرمستقیم وارد بدن انسان‌ها می شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به خطرات فاضلاب که آلودگی آن وارد منابع آبی می‌شود، تاکید کرد: بیشترین آسیب زباله‌ها  نیز پساب و شیرابه است که باید برای آن‌ها تدبیر لازم اندیشیده شود و این مورد نیز به عنوان فاضلاب باید دفع اصولی داشته باشد.

محمدپور درباره راهکارهای پیش رو در خصوص رفع مشکلات فاضلاب شهری استان، تصریح کرد: با توجه به توسعه جوامع انسانی در شهر و روستا بویژه در استان گیلان که مهاجرپذیر است باید زیرساخت مورد نیاز فراهم و تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی استفاده از سپتیک تانک در واحدهای مسکونی را به جای چاه جذبی یکی از راهکارهای موقت پیش‌رو برشمرد و افزود: با  این روش حداقل می‌توان بخشی از بار آلودگی را کاهش داد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان اتخاذ تدابیر لازم برای احداث شبکه جمع‌آوری و اتصال آن به سیستم‌های تصفیه فاضلاب توسط وزارت نیرو را برای استان گیلان ضروری برشمرد و تصریح کرد: هم اکنون در شهرهای رشت، بندر انزلی و لاهیجان بخشی از فاضلاب شهری تصفیه می‌شود.

محمدپور با بیان اینکه در سایر مناطق استان تصفیه خانه فاضلاب قابل توجهی وجود ندارد، گفت: البته پروژه‌هایی در سطح مسکن مهر لوشان و رشت همچنین به صورت محلی در برخی از  روستاها انجام شده است.

وی با بیان اینکه از ۱۷ شهرستان گیلان تنها ۳ شهر به شکل ناقص شبکه جمع‌آوری و سیستم تصفیه دارند، خاطرنشان کرد: عملکرد آنها نیز مطلوب نیست و باید وزارت نیرو برای حل معضل فاضلاب استان‌های شمالی بویژه گیلان تدابیر جدی اتخاذ کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، نکته قابل قابل تامل در برنامه‌های زمان‌بندی پروژه‌های وزارت نیرو در مدیریت اصولی فاضلاب در استان را برنامه زمانی بیش از ۱۰ سال بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد وجود نعمت فراوان باران در استان‌های شمالی و عدم مشکل حاد در آبیاری زمین های کشاورزی سبب شده که در این استان‌ها به  باز چرخانی آب خیلی توجه نشود، تاکید کرد: در استانهای کم آب کشور  فاضلاب تصفیه شده و باز چرخانی آب انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در مناطق خشک فاضلاب تثبیت می‌شود اما در مناطقی مثل استان‌های شمالی با توجه به نوع اقلیم منطقه و بارندگی، آبهای سطحی و زیرسطحی با آلودگی روبرو هستند که برای سلامت انسان و محیط زیست خطر آفرین است.